وبلاگ خانه عدل و داد

وبلاگ خانه عدل و داد

منابع آزمون وکالت، قضاوت، ارشد حقوق
وبلاگ خانه عدل و داد

وبلاگ خانه عدل و داد

منابع آزمون وکالت، قضاوت، ارشد حقوق

تصویب طرح کاداستر در شورای نگهبان/تاکید بر اجرای طرح کاداستر

تصویب طرح کاداستر در شورای نگهبان/تاکید بر اجرای طرح کاداستر برای نظم حقوقی در بخش مالکیت زمین


 
خبرگزاری میزان: رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تصویب طرح کاداستر در شورای نگهبان خبر داد و گفت: با توجه به تصویب طرح کاداستر باید در 5 سال آینده همه بخش ها این طرح را اجرایی کرده و در سراسر کشور به آن تحقق بخشند.

به گزارش خبرنگار حقوقی میزان احمد تویسرکانی در همایش مدیریت بهینه زمین و شهرها با کاداستر و اصطلاحات مکانی سه بعدی که با حضور مدیران ثبت اسناد و املاک استانهای کشور برگزار شد، اظهارداشت: موضوع استفاده بهینه از زمین و مدیریت صحیح و درست آن روز به روز مهمتر می شود چرا که زمین دارای اهمیت و ارزش فراوانی است.


وی تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت عرصه و همچنین نیاز جدی به شهر، در زمینه ایجاد ساز و کار برای استفاده بهینه از زمین قدمهای جدی و موثری برداشته شد و نسبت به آن توجه بیشتری صورت گرفت.


معاون قوه قضاییه افزود: به دلیل زندگی اجتماعی بشر و تعارضاتی که در این عرصه پیش می آید، بشر قوانین و مقرراتی برای ایجاد نظم در عرصه زمین وضع کرده است.


معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای مهم در زمینه حقوق و استفاده از زمین، موضوع کاداستر است که در دنیا کارهای بسیار مهم و اساسی روی آن صورت گرفته و اطلاعات مکان محور که بستر آن اجرای طرح کاداستر است مورد توجه قرار گرفته است.


وی اضافه کرد: در سال 1351 با تصویب ماده 156 قانون ثبت، بر این نکته که تثبیت مالکیت خصوصی بر طبق نقشه های کاداستری انجام شود تاکید شد اما این موضوع تحقق نیافت.


رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید در زمینه مالکیت های زمین نظم حقوقی مناسبی وجود داشته باشد و کشور سامان پیدا کند تا مشکلات و موانع در این عرصه رفع شود.


وی افزود: در سال 73-74 شروع اجرای کاداستر و استفاده از تصاویر هوایی در سازمان ثبت اسنادو املاک کشور فراهم شد و به صورت جدی با همت سازمان ثبت املاک، قدمهایی برداشته شد اما بستر اجرای این طرح فراهم نشد.


وی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر نیازمند اراده و همت جمعی بود، افزود: قریب 40 درصد از عرصه شهرها در جریان اجرای طرح کاداستر قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تا به سرعت کارهای لازم در زمینه اجرای کاداستر صورت گیرد.


معاون قوه قضاییه گفت: امروزه درک مفهوم کاداستر با گذشته متفاوت است ، اراده قانونگذار در مصوبه سال 51 و اقداماتی که صورت گرفته، در درجه اول تخصیص مالکیت بود.


وی ادامه داد: امروز بی نظمی های فراوانی در زمینه مالکیت های عمومی (دولت) و خصوصی (اشخاص) وجود دارد و مشکلاتی در این عرصه به چشم می خورد و این موضوع از نظر حقوقی بسیار هزینه بر است.

معان قوه قضاییه خاطرنشان کرد: عدم استقرار مدیریت منسجم در ساخت و سازها که عمده شهرداری ها مبتلا به این وضع بودند امروز نیازمند اطلاعات مکان یابی هستیم تا موانع در حوزه زمین مرتفع شود.

وی افزود: اراده جدی در قوه قضاییه در موضوع اجرای کاداستر و تثبیت مالکیت ها که به عنوان رکن اصلی و اساسی مورد توجه است.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه اجرای کاداستر به معنای عام و محور اصلی تثبیت حقوق مالکیت ها باید مورد توجه قرار گیرد گفت: با گذشت 5 سال که بسترهای فراوانی در سازمات ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده است عمده فعالیت ها در زمینه تثبیت عرصه ها در کشور است.

وی با اشاره به اینکه نگاهها به استفاده از اطلاعات مکان محور در بستر کاداستر قرار دارد گفت: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور در حال توسعه است باید نسبت به موضوع کاداستر توجه بیشتری صورت گیرد و اگر موضوع بهره وری در همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد به توسعه دست نمی یابیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد:موضوع مدیریت زمین و اجرای کاداستر و همچنین استفاده بهینه از منافع زمین به عنوان محور توسعه در کشور مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: در حوزه استفاده کشاورزی، حمل و نقل، منابع طبیعی، رعایت حقوق یکدیگر، زندگی کردن در فضای شهری که تعارض منافع وجود نداشته باشد و همچنین استفاده موثر از همه امکانات نیازمند توجه سازوکارها بوده تا بتوان مدیریت صحیح زمین را در همه ابعاد داشته باشیم.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته آخرین ایراداتی که به طرح جامع حدنگار بود مرتفع شد گفت: اجرای طرح کاداستر در شورای نگهبان به تصویب رسید و با اجرای این طرح اولین بار کشور دارای قانونی شد که کار و ابعاد را مشخص کرده و بسترها فراهم شده تا در مقطع زمانی 5 ساله در همه بخش ها کارها سامان یابد و از زمین استفاده درست شود.

تویسرکانی در پایان با بیان اینکه ثبت مالکیت عرصه ها بر اثر کاداستر نیازمند افزایش کیفیت است گفت: مدیریت شهری، عملکرد و اطلاعات مکانی وابسته به کاداستر 3 بعدی در کشور است و با اجرای این طرح موانع از بین می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.